T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Mersin İl Sağlık Müdürlüğü

T.C. Sağlık Bakanlığı
Mersin İl Sağlık Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

3-4 Ekim Dünya Yürüyüş Günü

Güncelleme Tarihi: 04/10/2019

Fiziksel aktivite, kas ve eklemlerimizi kullanarak enerji tüketimi ile gerçekleşen herhangi bir bedensel hareket olarak tanımlanmaktadır. Bireylerin fiziksel ve ruhsal sağlığının geliştirilmesinde temel araçlardan birisidir. Bir halk sağlığı sorununu gidermenin yanında, aynı zamanda toplum refahını, çevrenin korunmasını teşvik eder ve gelecek nesillere yönelik bir yatırım oluşturur.

Kronik hastalıkların ortak risk faktörlerinden birisi olan fiziksel inaktivite (hareketsizlik), dünya genelindeki ölüme neden olan risk faktörleri sıralamasında dördüncü sırada yer almaktadır (ölümlerin % 6’sı). Meme ve kolon kanserlerinin yaklaşık % 21-25’inin, diyabetin % 27’sinin ve iskemik kalp hastalığının % 30’unun ana nedeni olduğu tahmin edilmektedir. Obezitenin artmasına neden olan önemli faktörlerden biri hareketsiz yaşam tarzının yaygınlaşmasıdır. Buna karşılık fiziksel aktivite; kan basıncını azaltır, HDL seviyesini arttırır ve kilo kontrolü için anahtar role sahiptir.

Türkiye Beslenme Sağlık Araştırması (TBSA) 2017 verilerine göre 15 yaş ve üzeri bireylerde Obezite % 31.5 olarak belirlenmiştir. Kadınlarda bu oran %39.1 iken erkeklerde %24.6 ‘dır. 15 yaş ve üzeri bireylerde fiziksel inaktivite ise % 42,4 bulunmuştur..

COSI-TUR 2016 verilerine göre çocukluk çağı obezite ve fazla kiloluluk 2. Sınıf öğrencilerinin 1/4’ü obez (%24.5) veya fazla kilolu iken ortaokul öğrencilerinde bu oran yaklaşık 1/3 (%30.1) tür. Lise öğrencilerinde ise fazla kilolu veya obez öğrenciler tüm lise öğrencilerinin 1/5 (%20.6)’ini oluşturmaktadır.

Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için haftada 150 dakikalık (haftanın 5 günü 30 dakikalık) orta şiddette bir egzersiz yetişkinler açısından yeterlidir. 1-4 yaş arası çocuklar, gün içinde farklı şiddetlerde toplam 180 dakikalık fiziksel aktivite yapmalıdırlar. 5-18 yaş arasındaki çocuk ve ergenler için ise, günde 60 dakika, orta şiddetliden yüksek şiddetli aktivitelere doğru şiddeti değişen aktiviteler önerilmektedir.

“Günlük yaşamı mümkün olduğunca aktif geçirmek sağlıklı bir yaşamın ilk adımıdır.”

Evde, işte ve dışarıda yürüyüşle ilgili yapılabilecek işler konusunda lütfen şu hususlara dikkat edilmelidir:

  • Kahvaltı veya akşam yemeğinden bir-bir buçuk saat sonrasında yürünmelidir.
  • Kısa mesafelerde arabaya binmek yerine yürüyüş tercih edilmelidir..
  • TV izlemeye ayıracağınız zamanı yürüyüşe ayırmak ve  komşularınızı ziyaret etmekle değerlendirebilirsiniz.
  • İş yerinizde asansör yerine merdiveni kullanılmalı ya da birkaç kat önce inerek gideceğiniz kata yürümeyi tercih etmeliyiz.
  • Ofisinizde telefon kullanmak yerine görüşmek istediğiniz kişinin yanına gitmeyi istemeliyiz.
  • Öğle tatilinde iş yeri binanızın etrafında bir tur atabiliriz.
  • İşe giderken birkaç durak önce inerek gideceğiniz yere yürüyerek gitmeliyiz. Park yerinin en uzağını tercih ederek yürüyüş mesafesini uzatabiliriz.
  • Birini beklerken volta atabiliriz. Şehir yürüyüşü yaparak yeni mekanları keşfedebiliriz.
  • Sahilde oturup güneşlenmek yerine, yürüyerek dalgaları izleyebiliriz.”

   Fiziksel aktiviteden daha fazla yarar elde edebilmek ve sağlığı koruyup geliştirebilmek için düzenli olarak yapılmalı ve yaşamın bir parçası haline getirilmelidir.

Herkese sağlıklı, mutlu, hareketli ve bol egzersizli günler dileriz.